Onderzoek na onderzoek bevestigt: we zijn massaal verslaafd aan onze smartphone. Ruim zestig procent van de smartphone-gebruikers, zegt te veel tijd te besteden aan z’n telefoon. Gemiddeld kijken we 85 keer per dag naar het schermpje. Het gevolg? We raken overprikkeld, hebben minder concentratie en focus en ervaren soms zelfs depressieve gevoelens. Herkenbaar? Dankzij deze vijf simpele tips besteed je gegarandeerd minder aandacht aan je smartphone.

Achterhaal je gebruik

Bewustwording is de eerste en belangrijkste stap in het verbeteren van je gedrag. Achterhaal met apps als Quality Time (Android) en Moment (iOS) op simpele wijze hoeveel tijd je daadwerkelijk besteed aan je digitale vriend. Ga de confrontatie aan.

Zet notificaties uit

Wordt ‘even snel een notificatie checken’ bij jou ook al snel ‘een half uur lang door je telefoon browsen’? Je bent niet de enige. Het is ontzettend verleidelijk om in de wereld van het internet te verdwijnen. Niet vreemd, notificaties zijn dermate slim ontworpen dat jouw brein onmiddellijk de neiging heeft om te reageren. Zet onnodige notificaties daarom uit en kies zelf een moment waarop je besluit om de laatste updates te checken. Ook handig: de slaapstand. Zet ‘m zo nu en dan aan en je zult wonderen beleven.

Creëer schermloze momenten

Manners’ Leroy gebruikte onlangs een week lang geen smartphone en concludeerde: een schermloze avond is het beste wat je kunt overkomen. Zijn andere conclusies lees je in het artikel: ‘Ik gebruikte een week lang geen smartphone, dit is wat het met mij deed’. Laat je smartphone op deze momenten daadwerkelijk op een andere plek, zodat je niet in de verleiding komt.

Gebruik je smartphone niet als een wekker

Hoeveel van ons doen nog even snel een smartphone-rondje na het zetten van de wekker? En hoeveel van ons doen de volgende ochtend hetzelfde nadat de wekker is gegaan? Juist ja. Koop een ouderwetse wekkerradio.

Orden je thuisscherm

Zet apps die je graag opent op het tweede scherm, waardoor het minder verleidelijk wordt om ze aan te klikken zodra je het beginscherm opent voor andere zaken. Fel gekleurde apps zijn eveneens killing voor je concentratie. De kleurtjes trekken alle aandacht van je brein naar zich toe en voor je het weet ben je een uur lang kattenfilmpjes aan het kijken.

 

BRONNEN: DAILYMAIL.CO.UK – MASHABLE.COM – BRIGHT.NL