Gratis Bright Night in Delft: de sprekers over technologie en zintuigen

Donderdag 8 juni is de gratis Bright Night in Delft. Het technologie en design merk nodigt verschillende sprekers uit om te vertellen over data en onze zintuigen.

Op 8 juni organiseert Bright tijdens het International Festival of Technology bij de TU Delft de 28e editie van Bright Night. Het thema van het gratis avondprogramma is ‘tasting technology’: we duiken de zintuigen in en de digitale tegenhangers daarvan. De toegang is gratis, meld je via Facebook aan voor Bright Night.

 

De geur van data

Ontwerpster Leanne Wijnsma vertelt tijdens Bright Night over haar project Smell of Data. Dat project komt voort uit haar doel om het internet instinctiever te maken, vertelt ze. “Op de een of andere manier gaan mensen niet aan de slag met online datalekken, ook al zeggen ze dat ze zich er beter tegen willen beschermen”, zegt Wijnsma. Volgens de ontwerpster begint dat met bewustwording, en Wijnsma heeft zich laten inspireren door de alarmerende geur van gas. Van nature geurloos, maar inmiddels is de kunstmatig toegevoegde geur van een openstaand fornuis onmiskenbaar en ga je meteen over tot actie.

“Geur is een ultiem waarschuwingsmechanisme”, zegt Wijnsma. En dus heeft ze een unieke geur ontwikkeld die je moet waarschuwen voor datalekken. “Ik heb bijna een jaar gewerkt aan het aanleggen van een geurbibliotheek, het mixen en destilleren van geuren en de uiteindelijke productie”, vertelt Wijnsma. Het resultaat is een geur die volgens de ontwerpster “scherp, metaalachtig ruikt, met een beetje citrus – dat zet aan tot actie.”

De geur wordt verspreid door een slimme dispenser, die de geur loslaat als je bijvoorbeeld een onveilige website bezoekt. Je computer kan in zo’n geval ook best een melding geven in beeld of geluid, maar dat is volgens Wijnsma veel te breed aanwezig en niet instinctief genoeg om te alarmeren. “Al heb ik het apparaat zo ontworpen dat er een pluim rook uitkomt, dat ziet er ook alarmerend uit.”