Niks slobberen om je buik of lubberende mouwtjes onder je overhemd. Dit t-shirt past perfect. Het is aan de hand van algoritmes precies op jouw lijf gesneden.

 

Son of a Tailor verkoopt op maat gemaakte T-shirts voor mannen. Het smart shirt gebruikt een algoritme gebaseerd op data van 20.000 mannen. Jij geeft 4 parameters in (leeftijd, lengte, gewicht en schoenmaat) waaruit het algoritme IdealSize een perfect passend shirt berekend.

 

Het maatpak voor t-shirts is bedacht door Jess Fleischer en Andreas Langhorn uit Kopenhagen. Je Son of a tailor shirt wordt dan ook in Denemarken gemaakt, dus met de arbeidsomstandigheden rond jouw kledingstuk zal het ook wel snor zitten.

 

Qua verdienmodel is het op maat gemaakte shirt interessant. Bij grote webshops ligt het percentage artikelen dat retour komt tussen de 30 en 50 procent. De return rate van Son of a tailor ligt op een extreem lage 7 procent. Dat komt vooral doordat de shirts inderdaad goed passen. Saillant detail: toen het Deense bedrijf de maat bepaalde aan de hand van vragen over de bouw van de klant (atletisch? gezet?), was de return rate veel hoger. Blijkbaar schatte de klant in kwestie zichzelf vaak als Olympisch zwemmer in. Tegenwoordig is het algoritme gebaseerd op open vragen zodat de eigen wens minder invloed heeft.  

 

Je shirt op maat kan pas gemaakt worden nadat je je maten doorgeeft. Er is dus geen overproductie waarbij niet verkochte shirts weggegooid worden. Er is ook geen opslag of winkelruimte nodig.  Het directe contact tussen Son of a Tailor en de klant gaat zelfs zo ver dat je precies kunt zien welke tailor jouw shirt naait.

 

De prijs van het smart shirt start bij 42 euro en neemt af als je meerdere stukken aanschaft. Er is keus tussen korte mouw, longsleeve en merino wol. Je kunt er zelfs je initialen in laten zetten. Sjiek voor naar kantoor!

 

 

Lees ook: Nooit meer vouwen of strijken

 

Bron