De zoon van een vriendin vroeg ik me hoe het op mn werk ging. “Druk, en jij? Het antwoord van de 17-jarige: “Ik heb me druk gemaakt.” Een confronterend verschil in houding.

 

Teveel to do’s en te weinig tijd. Tegenwoordig hebben we het voortdurend druk en dat gaat ten koste van wat we werkelijk belangrijk vinden. Volgens bedrijfspsycholoog Tony Crabbe is druk zijn een keuze. Bovendien verandert er niets als we er zelf niets aan doen. “De oplossing voor drukte is niet: meer tijd hebben om je te ontspannen. De oplossing is: gerichte aandacht op wat je doet, daar helemaal bij betrokken te zijn.” Tony Crabbe vindt dat ons arbeidsethos nog stamt uit het industriële tijdperk. Tijd voor een radicaal nieuwe aanpak.

Drukte is slecht voor gezondheid, relaties en geluk, maar ook voor de carrière. In een long read in NRC Handelsblad legt Tony Crabbe uit hoe we de constante staat van drukte waarin we verkeren achter ons laten. De 5 regels die daaruit volgen zetten we hier voor je op een rijtje:

5x focus
Creëer concentratie
Psycholoog Tony Crabbe: „Focus op je intentie en niet op je tijd. Ik spreek te veel mensen die zeggen, ‘Ik ren van meeting naar meeting, ik heb de hele week geen tijd gehad om rustig na te denken!’ Zijn ze trots op. Nou, je kunt niet presteren in een kenniseconomie als je geen tijd hebt om na te denken, dus manage your attention. Focus, zet je e-mailmeldingen uit, leg je telefoon weg.”

Plan je tijd in grote brokken
„Trek minstens een of twee uur uit voor een opdracht, werk niet in kleinere eenheden. Dan hoeven de hersens niet steeds sprongetjes te maken. Cluster vergelijkbare activiteiten zoals e-mails of voicemails beantwoorden.”

Durf niets te doen
„Verzet je ertegen iedere wakkere minuut op te vullen met iets. Er is geen generatie mensen die zo weinig tijd alleen met haar hersens doorbrengt als deze. Vernieuwing en creativiteit vinden hun oorsprong in lege momenten. Mijn beste inzichten komen als ik op een luchthaven rondwandel, of gewoon wat rondrijd.”

Ontwikkel een ochtendroutine
„Leg geen telefoon naast je bed (gebruik een wekker), ontbijt met je geliefde of kinderen en houd je hoofd erbij. Begin je werkdag met je moeilijkste, belangrijkste taak. Check pas je e-mail of je voicemails als je minstens een half uur of een uur aan die taak gewerkt hebt. Zo voorkom je dat de organisationele übercommunicatie je hersens leegzuigt vanaf het moment dat je opstaat.”

Doe niet alles
„Wees alleen gericht op het nemen van relevante beslissingen. Goede ideeën zijn er genoeg. Maar als je alles doet, bereik je niks. Denk verder: wat is de relevantie hiervan voor mij als persoon, of organisatie?”