Waar fietsen met een motortje voorheen nog werden gezien als een oubollig hulpmiddel voor ouderen, zijn e-bikes nu ontzettend hip en modern. Ze verschijnen in allerlei types en modellen en je ziet ze steeds vaker in je omgeving. Met de komst van de eDrive is het nu zelfs mogelijk om je eigen, normale fiets elektrisch te maken!

 

De eDrive bestaat uit twee delen: de motor en de accu. De schijfvormige elektrische motor monteer je als een soort tweede kettingblad op de trapas om van jouw fiets een e-bike te maken. De staafvormige accu hangt net als een waterfles aan het frame van je fiets, waardoor het ook nog eens onopvallend is.

De borstelloze elektromotor (250 watt) maakt geen geluid en heeft nauwelijks onderhoud nodig, omdat er zo goed als geen slijtage optreedt in het gebruik. Het is ontworpen om op alle typen fietsen te passen met een standaard BSA trapas, wat ongeveer 80% van alle fietsen op de markt is.

 

Hoe werkt het?

De bestaande trapas van jouw fiets wordt uitgebouwd zodat deze verbonden is met de e-motor. Deze as meet jouw trapkracht en de motor reageert met zoveel energie als jij wenst. Er zijn namelijk drie instellingen: ‘Eco’ (minimale ondersteuning), ‘Smart’ (wind-in-de-rug effect) en ‘Sport’ (duw-in-de-rug effect). Is de motor of accu leeg? Geen probleem, je ondervind namelijk geen extra weerstand van het apparaat.

Het Duitse bedrijf Pendix heeft veel aandacht besteed aan het design van de eDrive, waardoor het er eenvoudig en compact uitziet. Het systeem is licht van gewicht: de accu weegt 6,5 kilo en heeft een actieradius van tussen de 45 en 105 kilometer, afhankelijk van de gekozen ondersteuning. Aan de hand van LED lichtjes op de accu kan je zien hoe vol hij is.

 

Je kunt de eDrive aanschaffen vanaf €1490,-.

 

Lees ook dit artikel over de geniale fiets-app:

Groen licht met Schwung!

 

Bron