Ze is het helemaal zat, al die negatieve (voor)oordelen over haar generatie, de Millennials. En in plaats van gefrustreerd te blijven mokken op de bank, schreef Michelle Petrazzuolo  een boek waarin ze zes mythes over ons. En het moet gezegd, nogal herkenbaar allemaal.

 

Mythe 1: Millennials zijn niet loyaal

Mythe 2: Millennials zijn behoeftig

Mythe 3: Millennials zijn ongemotiveerd

Mythe 4: Millennials zijn ondankbaar

Mythe 5: Millennials willen altijd meer

Mythe 6: Millennials zijn digitale verslaafden

 

Mythe 1 – Millennials zijn niet loyaal

Het wordt ons verweten dat we van die disloyale jobhoppers zijn. Elke keer maar weer op zoek naar de volgende kick en uitdaging. Niet welwillend om wat langer ergens te blijven zitten en te leren.

Maar ja, als je bedenkt dat wij zelden in vast dienstverband komen, veel minder verdienen dan generaties hiervoor, zelf geen appartement kunnen betalen, etc… dan is het niet verwonderlijk dat we door middel van jobhoppen proberen onze salarissen te verhogen. Switchen van baan is de beste manier om meer te verdienen. Dus, geef ons eens ongelijk.

Werkgevers investeren om deze reden minder in ons ‘omdat we toch over een jaar of 2 weer weg zijn’. Petrazzuolo lanceert een behoorlijk radicaal idee: wat als je als werkgever nou eens je instelt op die korte dienstverbanden? Creër een systeem waarbij mensen vier jaar binnenblijven, binnen die tijdspanne zich ontwikkelen wat nodig is voor de functie en het project waaraan ze zijn verbonden. Gaan ze daarna weg? Niets aan de hand, want je zorgt ervoor dat kennis goed wordt geborgd en overgedragen. Kortom, gebruik dit juist als werkgever in plaats van het te zien als een ongewenste situatie.

 

Mythe 2: Millennials zijn behoeftig

Ja, inderdaad we hebben ernstig behoefte aan feedback, in het moment. Niet aan functioneringsgesprekken twee keer per jaar. We horen graag meteen of we iets goed hebben gedaan of hoe het beter had gekunt. Het kost zo weinig moeite om aan het einde van een werkdag te horen: ‘dank je wel voor je geweldige bijdrage vandaag en fijne avond’. Maar vergis je niet, we zitten net zo goed te wachten op feedback als er eigenlijk iets anders van ons wordt verwacht. Het werkt dus twee kanten op.

Onze generatie heeft ook niet zoveel op met ‘wie hier het langste werkt, heeft recht op …’. Het gaat om wat je kunt en laat zien en niet zozeer om ancieniteit. Met dat laatste heeft de twintiger niets op en dat zal hij of zij ook laten horen.

 

Mythe 3: Millennials zijn ongemotiveerd

Nee, dat zijn we doorgaans niet. We wonen nog bij onze ouders omdat we niets anders kunnen betalen. Dat is geen luiheid, dat is de bittere realiteit. Op het werk willen we het verschil kunnen maken en in een team opereren. Gewoon iets doen omdat het ‘moet of hoort’, daar hebben we moeite mee. Maar als we zien waar wij  onze bijdrage kunnen leveren, komen we echt wel in beweging.

 

Mythe 4: Millennials zijn ondankbaar

Ja het klopt, wij waarderen meer dan ooit een goede werk-privé balans. We werken om te leven en niet andersom. Het hebben van een baan zien we niet als iets waarvoor je per se dankbaar zou moeten zijn en je daarnaar zou moeten gedragen. De werkgever moet blij zijn dat hij ons als teamlid heeft en de wij zijn blij dat we deze baan hebben gevonden. Gelijk oversteken. Maar dat betekent ook dat we het volstrekt normaal vinden om flexibele werktijden te hebben. Ook als we nog geen kinderen hebben. Waarom die collega met een baby wel en ik niet?

 

Mythe 5: Millennials willen altijd meer

We verwachten niet dat een werkgever meebetaalt aan onze ziektekostenverzekering (alhowel dat altijd welkom is natuurlijk), maar willen vooral dat de werkgever meedenkt over hoe we gezond(er) kunnen blijven. Faciliteiten op kantoor die dit mogelijk maken (een gym, statafels of gezond eten in de kantine), ja dat vinden we belangrijk. Samen een rondje hardlopen tijdens de lunch of na werk?

En kijk eens rond op de werkvloer? Is dat felle licht nou echt aangenaam om in te werken? Kan het niet wat aangenamer worden ingericht? Dan kunnen we veel harder werken in een fijnere omgeving.

Waar wij ook nog van zijn, is betaald verlof. Ja, duhhh dat is niet zo moeilijk te begrijpen. Maar als ik een week per jaar betaald verlof kan opnemen om vrijwilligerswerk ergens in de wereld te mogen doen bijvoorbeeld om jezelf verder te ontwikkelen. Samen met een collega zelfs? Hoezeer zal dat de teamspirit verhogen, inspiratie geven en de motivatie vergroten. We begrijpen ook wel dat dit niet onbeperkt kan en goed moet worden gepland.

 

Mythe 6: Millennials zijn digitale verslaafden

Ja, we kunnen het niet ontkennen. We zitten de godsganselijke dag op onze telefoon te kijken. Uit onderzoek blijkt dat bij een moment van verveling de telefoon wordt gegrepen. Misschien is het een idee om het inderdaad eens van deze kant te bekijken? Hoe kan werk zoveel voldoening geven dat je minder vaak de behoefte voelt om afleiding te zoeken op je telefoon?

 

Nieuwsgierig naar hoe deze mythes nog verder door Petrazzuolo worden ontkracht, bestel dan haar boek We’re all okay: a Millennial’s treatise: