Iedere organisatie hanteert een eigen manier voor de totstandkoming van functienamen. Er zijn geen regels waar rekening mee gehouden moet worden bij het toekennen van deze titels. Maar wat heeft een functienaam dan nog voor waarde?

 

Nietszeggende functienamen

Je ontmoet iemand voor het eerst en vraagt wat hij voor werk doet. Vervolgens moet die persoon zijn functietitel enorm toelichten zodat je een beeld kan krijgen bij de werkzaamheden. Herkenbaar, toch? Of dat je tijdens het online afstruinen van vacatures totaal andere werkzaamheden voorgeschoteld krijgt dan je had verwacht op basis van de functietitel.

 

Titels zoals Accountmanager, Communicatieadviseur, Managing Director of Chief Executive Officer kunnen van alles inhouden. Het NRC speelt hier op een leuke manier op in middels een testje. Zij laten stukjes inhoud van een vacature zien, waarbij je vervolgens mag raden welke functietitel erbij hoort. Probeer het eens, het is knap lastig!

 

Start de test

 

Creatieve functienamen: Mondhoekmonitor of Social Samurai?

Bij o.a. We-Transfer en Coolblue hebben ze begrepen dat functiebenamingen niet meer even relevant zijn als vroeger en gaan daar op een creatieve manier mee om. Zij verzinnen de gekste jobtitels zoals Licensed Dinosaur Trainer, Unicorn Collector of Verloningskoning.

 

Echter is er ook kritiek op het gebruik van zulke creatieve functienamen. Zo zou het verwarring kunnen brengen en de verkeerde sollicitanten aantrekken op vacatures. Bovendien willen mensen ook graag serieus genomen worden, en een grappige functienaam kan dat in de weg staan. Ook kan het een negatief effect hebben op je zoekresultaten. Voor SEO geldt namelijk: liever duidelijk dan grappig.

 

Wij kunnen de originaliteit van sommige functienamen wel waarderen. We sommen er graag een aantal op:

• Chief Happiness Officer = de HR manager die gelooft in blije medewerkers
• VP of misc. stuff = manusje van alles
• Ambassador of buzz = de communicatiemedewerker
• Beverage Dissemination Officer = barman
• Chief Troublemaker = de CEO die van een beetje avontuur houdt
• Mondhoekmonitor = medewerker klanttevredenheid
• Master of Organized Chaos = projectcoördinator marketing
• Social Samurai = social media manager

 

Lees ook: Deze woorden hoor je nooit meer op kantoor

 

Bron Bron LinkedIn