Hypes; van baanbrekende ontwerpmethodes tot magnetronkoken. Welke hypes hebben we de afgelopen jaren gezien, waar komen ze vandaan en waar nemen ze ons mee naar toe? Vanavond leer je er alles over bij het wekelijkse BNO IMG LAB in het Nieuwe Instituut in Rotterdam.

 

Deze editie van de wekelijkse avond krijg je inzichten aan de hand van de zogeheten Hype Cycle. Dit fenomeen brengt in kaart hoe een nieuwe technologie de hele cyclus doorloopt van belofte tot geaccepteerd product. Wat dragen creatieven en ingenieurs hieraan bij?

De industrieel ontwerpers van Afdeling Buitengewone Zaken organiseren de avond en trakteren je op verhalen van toonaangevende mensen in hypes. Dat zal hilarisch worden, aangezien dat de aard is van de gasten van de Afdeling/BZ. De site van de Afdeling/BZ leest als een avonturenboek over zeven jongens. Met hun Hidden Design spelen de industrieel ontwerpers de mooiste rollen waarin ze iedereen met toestemming voor de gek houden en er nog voor betaald krijgen ook. In het Belgische Wieze deden ze zich voor als de verkopers van een online boodschappendienst en installateurs van de bijbehorende brievenbussen. En dan in een verborgen kamer kijken hoe mensen online bestellen, terwijl de zeven vervolgens handmatig je boodschappenlijstje naar de slager brachten en verkleed als bezorger de karbonades in je brievenbus propten.

Nog een voorbeeld van Hidden Design: een Smart Grid in India is veel te abstract voor de lokale boer, maar door het te vertalen naar twintig lampjes die hij moet delen krijg je wel boven water of zo’n systeem levensvatbaar kan zijn. Dus togen de mannen als sales team van een fictief energiebedrijf naar India om hun lampen te verkopen. De gebruikers zijn wel echt en reageren ook eerlijk. Zo meten de ontwerpers het effect van een echt product zonder de ontwikkelingskosten die met een werkelijke introductie gepaard gaan.

En zo is Hidden Design heel waardevol om tot een goed product te komen. Omdat gebruikers zich bij een test anders gedragen dan hoe ze dat in werkelijkheid gaan doen, moet je voor een realistischere test als ontwerper verborgen blijven. “Mensen reageren het eerlijkst in hun natuurlijke omgeving.” Ook kan een gebruiker niet altijd weten of hij een product zal gaan gebruiken. We vragen het wel in democratische processen, maar een gebruiker weet niet echt wat hij wil. Hoe vraag je een boer in India of hij geld over heeft voor een Smart Grid? “Een ongeletterde Indiase boer laat je niet participeren in een co-creatie sessie en een Belgische slager laat je achter zijn snijplank staan. Juist als een nieuwe technologie hun leven gaat veranderen.”

Moderator van de avond is Bram van Dijk, techjournalist voor RTL Nieuws. Hij verslaat van internetcultuur tot privacyissues en van de nieuwste Kickstarter-rage tot de YouTubers-scene, voor zowel online als tv. Voor RTL werkte Bram voor BNR Nieuwsradio, techblog Bright.nl en NRC Next. Zijn favoriete hype dit jaar is de nieuwe ‘oude’ Nokia 3310.

Check dit plaatje. Hoeveel hypes kun jij benoemen?

Hypes

BNO IMG LAB Donderdag 22 juni 2017

Zaal open 19.30 uur | Aanvang 20.00 uur | Eindtijd 22:00 Entree €7,50 |

BNO-leden en studenten €3,75 (pinnen mogelijk)

Tickets aan de deur of via eventbrite.

 

Het Nieuwe Instituut Museumpark 25

3015 CB Rotterdam

 

BNO IMG LAB en Het Nieuwe Instituut bundelen kennis en netwerk in een maandelijkse Thursday Night. Met voorafgaand de Thursday Bite voor €7,50.