Als bedrijven zullen we het individu centraal moeten gaan stellen willen we het tempo van de verandering bij kunnen houden die de net gestarte vierde industriële revolutie in gang heeft gezet. Het individu centraal? Ja, absoluut. We zullen het moeten hebben van de Millennials, een gouden generatie die ons zoveel te bieden heeft. Haal ze stuk voor stuk binnen. Types met een enorme innovatiedrang en –kracht die de visie, identiteit en missie van jouw organisatie ten volle ondersteunen. Het is de optelsom van al deze individuen die we nodig hebben om onze bedrijven voluit de mogelijkheden van deze tijd te laten benutten. Techniek, software en methodes zijn voor eenieder te koop, het verschil maak je met de individuen die je aan je bedrijf weet te verbinden en hoe zij de mogelijkheden weten te benutten die deze middelen bieden. Geef hen vooral de ruimte om zich te bewegen, om hun talenten en inzichten maximaal in te kunnen zetten voor de organisatie. Please, zet ze vooral niet vast in een functie of een vacature. De samenstelling van teams zal zich namelijk telkens aanpassen aan de vraag, medewerkers zullen voortdurend anders inzetbaar moeten zijn om snelheid te kunnen maken en creatief te blijven.

 

Het gaat niet meer om het grootste of het beste bedrijf met het meeste geld. Wie relevant wil blijven in de komende decennia, zal op de best mogelijk manier kunnen omgaan met verandering. Zich daar werkelijk voor openstellen. Denk niet dat je too big too fail bent als gevestigd bedrijf. Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomt. Sus jezelf dus niet in slaap, wees heel wakker en zie de bedreigingen (maar vooral de kansen) in hun volle omvang. Stel je de vraag: wie moet ik aan me verbinden om succesvol te blijven? Kijk verder dan een cv of een opleiding. Die zijn niet meer relevant. Hoe vaak neem je mensen aan op basis van hun opleiding terwijl ze die in hun functie voor maar drie procent nodig zullen hebben? Overboord ermee. Je medewerkers zijn geen middelen om een taak te moeten uitvoeren. Zij voegen waarde toe. De persoonlijke klik die elke medewerker heeft met het bedrijf, gecombineerd met zijn talent, passie, houding en wereldbeeld zijn zoveel belangrijker dan vaardigheden en kennis. Dát heb je als organisatie nodig om relevant te blijven.

 

Verzet je niet tegen verandering, het is namelijk een kans en een must. Anders houd je simpelweg op te bestaan. De beste twintig jaar komen eraan. De vierde industriële revolutie is nog maar net een jaartje op gang gekomen. De technologische (infra)structuur ligt klaar om ten volle gebruik van te maken en biedt ruimte voor exponentiële groei. We hebben heel goed opgeleide jongeren, een kritisch volksaard, onze kennis van innovatie is groot. Stel dat we onze Millennials ook echt in hun kracht gaan zetten op een manier die bij hen, bij de toekomst van je bedrijf en bij dit tijdperk past. Dan gaan we vliegen. Als bedrijven en als economie in zijn geheel. Maar dan zullen we radicaal anders naar onze medewerkers moeten gaan kijken. Kappen met functies en vacatures en voortaan individuen werkelijk centraal stellen. Eens?

 

Is het een sprong in het diepe of naar veiligheid?