Dit zal je ongetwijfeld bekend voorkomen: je hebt een zware school- of werkweek achter de rug en besluit voor de verandering eens op vrijdagavond niet de deur uit te gaan. Je blijft lekker thuis, kijkt een filmpje en gaat op tijd je bed in. De volgende ochtend word je wakker en check je je social media. Je tijdlijn staat vol met foto’s en posts van je vrienden die gisteravond allemaal gefeest hebben en samen een fantastisch leuke tijd hadden. Een gevoel van spijt overkomt je: “Daar had ik bij kunnen zijn…”

 

FOMO is dat onrustige gevoel wat je krijgt wanneer je bang bent om dingen te missen: Fear Of Missing Out. Het officiële psychologische begrip bestaat pas net, door de explosieve groei van social media. We kunnen nu namelijk overal en altijd zien wat onze vrienden en kennissen aan het doen zijn. Er ontstaat een angst om de verkeerde keuze te maken wanneer je een feestje, wedstrijd of borrel overslaat.

 

Het is duidelijk dat FOMO samenhangt met onzekerheid, ontevredenheid en een drang om constant social media te checken. Die drang komt voor uit een angst voor spijt. Dan kom je terecht in een vicieuze cirkel. Je checkt constant je social media om niks te missen en daardoor krijg je juist het gevoel dat je van alles mist. Het gras lijkt dan altijd groener aan de overkant. De tekenen van FOMO zijn als volgt:

  1. Je checkt zo goed als constant je telefoon;
  2. Je wil op de hoogte blijven zodat je mee kan praten met de gesprekken die vrienden/collega’s voeren;
  3. Je stelt werkzaamheden of studeren uit. Dit ontwijkende gedrag resulteert in het bekijken van je tijdlijnen op social media;
  4. Je hebt last van stress, concentratieproblemen en wordt snel afgeleid door je telefoon;
  5. Je hebt slaapproblemen, omdat je tot laat in bed op je telefoon of tablet kijkt en vervolgens geen goede nachtrust krijgt.

 

Zijn bovenstaande punten voor jou herkenbaar? Dan kun je best stellen dat jij last hebt van FOMO. We bieden je een aantal tips om er van af te komen:

 

Bewustwording

Het feit dat je dit artikel leest, is een goede stap richting bewustwording. Je kunt het gedrag nu gaan herkennen. Leer het vervelende of angstige gevoel dat FOMO kan leveren te verklaren en te plaatsen. Hierdoor ga je anders naar je gevoel kijken.

 

Meten is weten

Pas wanneer je precies weet hoevéél tijd je eigenlijk op je telefoon of social media doorbrengt, kan je je vooruitgang meten. Er zijn bepaalde apps die per dag bijhouden hoe lang je op je telefoon hebt gekeken. Daarnaast kan je bepalen hoeveel van die tijd aan social media gespendeerd is. Vergeet ook niet de tijd die je op andere apparaten zoals een computer of tablet spendeert. De realisatie door cijfers kan een schrikreactie opwekken waardoor je gemotiveerd raakt om je gedrag te veranderen.

 

Zelfbescherming

Zorg er voor dat je jezelf weghoudt van prikkels. Dit is niet zo lastig als je misschien denkt, het is vooral een kwestie van wennen. Het kan geen kwaad om een avond niet op je telefoon te kijken. Maak het eenvoudiger voor jezelf door notificaties uit te zetten en je telefoon niet naast je bed te leggen wanneer je gaat slapen.

 

Relativeer

Het is simpelweg niet mogelijk om overal bij te zijn. Je mist nou eenmaal meer dan dat je meemaakt, wat volkomen logisch is. Het voordeel van een avondje niet weggaan, is dat je de volgende dag meer energie hebt om andere dingen/activiteiten te doen. Kies je momenten en geniet van wat je wél meemaakt.

 

Zo heb je een smartphonevrij gesprek

 

Bron Bron