Vakantie, mooi moment om wat afstand van je werkend bestaan te nemen en te reflecteren. Zoek je naar meer plezier in je werk? Met deze 5 wetenschappelijk verantwoorde manieren kun je gelukkiger in je baan zijn.


Wanneer je doet waar je goed in bent, je iedere dag verder kan ontwikkelen en iets zinnigs kan bijdragen aan de wereld, maak je jezelf gelukkiger. Andersom werkt het ook. Wanneer je gelukkiger bent in je werk, presteer je beter en lever je meer toegevoegde waarde. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat gelukkige, goed gedijende medewerkers 27 procent beter presteren dan hun collega’s. (Veenhoven, 2014). Conclusie: werken aan werkgeluk loont.

Hoe kun je gelukkiger zijn in je werk? Duidelijkheid over de strategie en de richting spelen een rol, net als voldoende vrijheid en autonomie, ruimte voor groei en ontwikkeling, je verbonden voelen met je collega’s en het samen behalen van resultaten. Dit artikel geeft aanvullende tips in de vorm van vijf wetenschappelijk bewezen manieren om zelf mee aan de slag te gaan. We zetten het voor je op een rij:

1. Neem je persoonlijke bagage mee naar kantoor.
Onderzoekers tonen aan dat de scheiding van het professionele van het persoonlijke een zwak model is. Het is tijd voor empathie op de werkvloer en het delen van momenten uit het echte leven. Weet van je collega’s waar ze vandaan komen, waar ze voor staan, wanneer ze in uitdagende persoonlijke omstandigheden zitten.

2. Stop de competitie met collega’s, werk is teamsport.
Competitie en haantjesgedrag op de werkvloer leidt tot jaloezie en het afbakenen van territorium. Deze competitie is contra-poductief voor cooperatie. Gedraag je niet als rivalen maar als teamspelers, daar word je beter van. Samenwerken gaat vanzelfsprekend plezieriger (en productiever) als je elkaar het licht in de ogen gunt.

3. Haal diep adem als de druk toeneemt
Neem de tijd om bewust te worden van waar je staat. Mindful gewoontes zoals diep ademhalen voor je een vergadering in gaat, remmen een hoofd dat op hol slaat en stress of angst. Terwijl je langzaam uitademt laat je je opties de revu passeren. Waarschijnlijk bedenk je dat direct reageren je niet beter maakt en wellicht vind je een extra opening.

4. Bedank de mensen met wie je werkt
Bedank diegene die je voortgang, dagelijkse taken en bestaan mogelijk maken. Ongeacht welke positie op de hierarchische ladder je in neemt. Dat kan al door je hoofd om de hoek te steken, een kopje koffie te brengen, of een whatsappje op vrijdagmiddag met een fijn weekend gewenst. Ontvanger en gever voelen zich nuttig, betrokken, weten dat ze ertoe doen.

5. Gedraag je vriendelijk en toon respect
Eén van de meest meetbare dingen die je effectief zijn voor arbeidsvreugde is simpelweg aardig zijn. Een studie naar burn out laat zien dat de werknemers niet ziek waren vanwege de lange dagen of lage salarissen. Het was de cultuur van onbeleefdheid. Just be nice, het kost je niets en levert wel wat op.